שירות לקוחות: 050-377-7817

בס"ד

מה זה שיער

שיער בריא

שיערה היא סיב העשוי מחלבון הצומח מזקיקי השיער שמצויים בעור. החומר ממנו עשוי השיער רובו “קרטין” (חלבון) , מספר מינירלים וויטמינים. זקיקי השיער נמצאים בשכבת הדרמיס של העור. השיער מצוי אצל בעלי חיים מסוג היונקים, כמו כן גם אצל בני אדם.

תפקידי השיער
תפקידי השיער הם רבים. אחד מתפקידי שיער הראש הוא להגן מפני קרינת השמש. לעומת זאת, אחד מתפקידי שיער הגבות לדוגמא הוא להרחיק נוזלים שונים. דוגמא נוספת: שיער הריסים, שיער האוזן ושפם אחד מתפקידם הוא להרחיק חיידקים מפתחי הגוף.

מחזור צמיחת השערה

  • 1. צמיחה (שלב anagen) – בערך כ 90% משיער הראש בקרקפת צומחות בכל רגע, מדי יום השיער גודל בערך כ 0.3 מ”מ. אורכו של שלב הצמיחה הוא כבערך 3 – 7 שנים, לאחר מכן השיער עובר לשלב המנוחה. שלב זה קובע בעצם מהי אורך השערה שהאדם יוכל להצמיח. אנשים עם שלבי אנאגן ארוכים יכולים להצמיח שיער ארוך יותר לעומת אנשים עם שלבי אנגאן קצרים. השערה שמיוצרת על ידי הקרטין וחלבונים נוספים נדחפת ועולה בזקיק השיער.
  • 2. שלב מעבר (catagen) – בשלב זה השערה תפסיק לצמוח אך לא תנשור. שלב זה נמשך בערך כשלוש שבועות ורק אחוזים בודדים נמצאים בשלב זה בקרקפת. השורש מצטמק והשערה ממשיכה לעלות במעלה הזקיק.
  • 3. נשירה – וב”ה צמיחה מחדש (telogen) – השיער נושר ובמקרה הטוב במקומו צומח שיער חדש. תקופת שלב זה במצב בריא היא בערך 3 חודשים. בערך כעשרות אחוזים נמצאים בתהליך בקרקפת במצב של שיער בריא.

לאחר השלב השלישי (טולגן), זקיק השיער במצב בריא יחזור לשלב הצמיחה (אנאגן) שוב.

איך צומחת שערה?
השערה טמונה בתוך זקיק השיער. זקיק שיער הוא “מנהרה” קטנה בה השיער גודל עד שהוא יוצא החוצה. בתחתית זקיק השיער נמצא שורש השיער האחראי על צמיחת השיערה. נשירת שיער בדרך כלל מתבטאת בהפרעות שונות בזקיקי השיער או בשורשי השיער. בתוך זקיק השיער יש “פאפילה” – רקמה המספקת לשערה חמצן וחומרים חשובים אחרים להתפתחות תקינה של השיער. בלוטות החלב, שהם חלק מיחידות השערה, מספקות לשערה הגנה שומנית לעור ולשיער.

מראה השיער
צבע השיער וצורת השיער שונים מאדם לאדם. צבע השיער תלוי ברמות הפיגמט “מנלין” ובצפיפותו. לדוגמא, אצל אנשים בעלי צבע שיער בלונדיני יש מעט איומלונין ו/או מעט פאומלנין בצפיפות אחידה. צורת השיערות גם הם שונות מאדם לאדם, בדרך כלל הדבר תלוי לפי הגנים של האדם.

שלושה סוגי צורות שיער: מקורזל (מתולתל מאוד), מתולתל, גלי, חלק. ישנם כיום מכשירים מסויימים כגון מייבש שיער (פן) , מחליק שיער ביתי, מתלתל שיער, החלקות כימיות ועוד טיפולים שיכולים לשנות את צורת השיער באופן זמני. צורת השיער בדרך כלל נקבעת לפי הגנטיקה של האדם. כמו כן, ישנם גם צבעים מלאכותיים המאפשרים שינוי צבע של השיער באופן זמני.

נשירת שיער
אצל אדם בעל שיער וזקיקי שיער בריאים בדרך כלל ינשרו פחות מ 100 שערות ביום, ובמקומם יצמחו גם שערות חדשות. אצל אדם עם נשירת שיער, בדרך כלל ינשרו מעל 100 שערות ביום. אצל אדם מתקרח, חלק מהשיער שנשר לא יצמח או שבמקומו יצמח שיער דק יותר / שיער דליל יותר.

ישנם מצבים בהם יש התקרחות ללא נשירת שיער מרובה. כלומר, אצל אדם זה נושרים מתחת ל 100 שערות ביום, אך שיערות חדשות צומחות לאט מאוד, או שצומחות דקות או דלילות מאוד, או שלא צומחות בכלל. ברוב המקרים הנ”ל מדובר בהתקרחות אנדרוגנית – שיש לה תרופות!

סיבות לנשירת שיער הם רבות ויכולות להיות: אלופסיה אנדרוגנית, מחלת אלופציה אראטה, נשירת שיער בעקבות תרופות, תת פעילות בלוטת התריס ועוד. 

דילוג לתוכן